De demontage van een scoop

Print Friendly, PDF & Email

Het was een geweldige scoop, het verhaal van Eric Smit en Kim van Keken voor Follow the Money over VVD-voorzitter Henry Keizer. Maar had het een beter verhaal kunnen worden als de twee auteurs narratieve technieken hadden toegepast. Op de conferentie True Stories zet Henk Blanken uiteen wat een goed verhaal beter maakt.

Print Friendly, PDF & Email

Vrijdag 20 april was ik als spreker op de conferentie verhalende journalistiek in Amsterdam om live een verhaal te demonteren, zoals ik dat met Rik Kuiper geregeld doe op de www.verhalengarage.nl.

Bijzonder aan de sessie was het verhaal: de geweldige scoop van Eric Smit en Kim van Keken van Follow the Money. Zij werden er journalist van het jaar mee. Ook werd het verhaal genomineerd voor de twee meest prestigieuze Nederlandse journalistieke prijzen, de Loep en de Tegel.

Een goed verhaal dus. Maar kon het beter? Wat kon het – zou je het over mogen doen – hebben aan narratieve technieken? Na de inleiding van Eric Smit en moderator Tanja van Bergen leg ik uit dat de beide auteurs nogal wat hebben laten liggen.

Auteur: Henk Blanken

Journalist en schrijver. Mede-oprichter van de Verhalengarage. Was redacteur van Het Vrije Volk en de Volkskrant en adjunct-hoofdredacteur van Dagblad van het Noorden. Publiceerde drie boeken over journalistiek, PopUp, Mediamores en het Handboek Verhalende Journalistiek. En drie andere boeken met literaire nonfictie: Hotel Almere, Je Gaat Er Niet Dood Aan en Beginnen Over Het Einde. Op het laatste na, dat bij De Correspondent verscheen, zijn de boeken uitgegeven door AtlasContact.

Geef een reactie